Tre tips for å forebygge korsryggssmerter

6/12/2017

Naprapat Sondre Nilssen deler sine eksperttips for å forebygge korsryggssmerter.

 

Er korsryggssmerter farlig?

Nei! De fleste mennesker vil i løpet av sitt liv oppleve korsryggssmerter i større eller mindre grad. Det er ofte vanskelig å si hva som har utløst smerten, i dag vet man at det er utrolig mange faktorer som spiller inn. Ergonomi, aktivitetsnivå, søvn, kosthold og mentalt stress for å nevne noen. Korsryggsproblematikk koster samfunnet enorme summer per år, og en stor del havner i kategorien ”unspecified low back pain”.  Det er viktig å påpeke at man kan ha strukturelle skavanker på en røntgenundersøkelse uten at det er relevant til smertebildet. Man kan til og med ha mye smerte uten at man finner noe på en røntgenundersøkelse. Dette sier litt om hvor komplekst smerte kan være. Selv om det kan være svært ubehagelig er korsryggsmerte som regel helt ufarlig, og for de fleste går det over av seg selv. Faktisk blir over 90% bra i løpet av tre til seks måneder. Det finnes likevel litt tips og triks du kan gjøre for å forebygge.

  

Tips for å forebygge korsryggssmerter

1.      Motion is lotion! Ut og beveg deg. Det spiller faktisk liten rolle hva du gjør, studier har vist at 30 minutter moderat fysisk aktivitet fem dager i uka kan minske sjansen for at du får korsryggsproblemer med over 50 %!  Kontinuitet er nøkkelen her.

2.      Tøy hoftebøyer! Som naprapat møter jeg pasienter med korsryggssmerter hver eneste dag, og etter min erfaring er hoftebøyerne ofte en del av problematikken. Den største hoftebøyeren, m. psoas major (se bilde over) kalles også menneskenes indrefilet. Den løper hele veien fra de nederste korsryggsvirvelene og ned til låret, og har derfor en lang hevarm over korsryggen, og kan naturligvis påvirke området mye.  (finner ikke noe film av tøy for dette).

3.      Tren benstyrke. Ryggmusklene og benmusklene spiller på lag i det fleste bevegelser som skjer over korsryggen, og god styrke i benmusklene hjelper så ryggen får mindre belastning. Noen mener man heller bør legge fokus på å trene såkalt core- eller kjernemuskulatur. Finnes det noen som klarer å gjøre for eksempel en knebøy uten å stramme magen? (link til markløft og knebøy fra videoer)

 

Tipsene er gitt på generelt grunnlag, og er ikke nødvendigvis gjeldende for all korsryggsproblematikk. Har du smerter og er usikker hvordan du skal gå frem bør du kontakte en kyndig terapeut som kan dytte deg i riktig retning.

This is some text inside of a div block.